|
Sázíme na internet |
(Folk a country 2/2008) |
Honza Komín, kapelník skupiny Načas, která letos na Zahradě ulovila již dospělého Krtka, je příkladem spolehlivosti a stálosti nejen hudební. Místo střídání kapel neúnavně budoval tu svou, stále bydlí na opačné straně Nuslí než já a stále učí ve stejné základní škole. Jenom jsme se tentokrát sešli na území sousedních Vinohrad. Naposled jsme si povídali před rokem. To se u některé kapely nezmění skoro nic a u jiné skoro všechno. Jak je to u Načasu?
|
Během toho roku jsme získali druhého Krtečka, tedy vlastně teď už Krtka, bubeník Matouš se už v kapele otrkal, kapelu pojal za svou a začíná se angažovat i organizačně. A vychází nám třetí deska. Personálně se nezměnilo nic.
|
Z téhle trojice novinek mi jako nejpozoruhodnější připadá, jak mezi vás zapadl bubeník, protože vím, že jste v minulosti dlouho váhali, zda hrát s bicími, nebo ne.
|
Výhoda bicích je, že udrží kapelu krásně v rytmu, nemusím se o to starat já s doprovodnou kytarou. A Matouš hraje kultivovaně, je pro nás určitě přínosem.
|
Když si kapela na bicí zvykne a bubeník musí nějaké vystoupení vynechat, může se pak bez rytmiky cítit nesvá a zní nevýrazně. Nebojíte se, že se to stane i vám? |
Nebojíme, jsme schopni zahrát regulérně i bez bicích. To se nám stalo například na konkurzu Zahrady, kdy měl Matouš zlomenou nohu. Koncerty bychom ale museli postavit spíše na starších písničkách. Ty nové už opravdu bez bicích zní poněkud nevýrazně.
|
Kolik let dělí oba dva Krtečky?
|
Prvního jsme získali v roce 1998, takže devět let.
|
Co oba dva úspěchy spojuje i přes tak dlouhou dobu?
|
Stejné bylo napětí při očekávání výsledků, stejná byla radost, stejná byla i oslava. My oslavujeme všechna ocenění, ať jsou jakákoliv.
|
Cítili jste letos větší nadhled, když už jste soutěžemi protřelí?
|
Prožívali jsme to stejně jako dřív. Ale v budoucnu už soutěžit nechceme. V internetových diskusích o folku zaznívá, že kapela by měla vědět, kdy má uvolnit soutěže jiným. S tím souhlasíme.
|
Byl mezi konkurenty na Zahradě někdo, u koho jste byli přesvědčeni, že Krtka získá?
|
Já osobně jsem počítal s kapelou My3.avi, která se mi moc líbí. Skončili nakonec čtvrtí.
|
A naopak nějaké překvapení? |
Burana Orffchestr. Do té doby jsem je neznal a tudíž ani neměl zařazené v seznamu svých favoritů. Když jsem je pak slyšel, bylo mi jasné, že jejich nadupaná hudba diváky zaujme.
|
Líbilo se vám na Zahradě víc hraní v amfiteátru před velkým hledištěm, anebo u kontaktnější kapličky?
|
Na obou scénách se nám hrálo skvěle, ale úplně nejraději hrajeme – alespoň já – unplugged, třeba v parku nebo u vstupní brány. Kdysi před lety jsme s tím přišli, hráváme tam pokaždé a vždycky si to užívám.
|
Začínáte se cítit jako zavedená kapela, které jsou konkursy a open scény málo a kterou zajímá především hlavní program?
|
Hrajeme už deset let, proto je na čase se přestat cítit jako začínající kapela. Ve folku se už cítíme jako zavedená kapela. Ale nečekám, že by nás kvůli Portám a Krtkům pořadatelé někam přehnaně zvali. Jsme amatérskou kapelou a bereme hudbu jako koníček, nevadí nám, když nám akce nepřinese finanční efekt, ale dotovat mimopražské akce se nám už nechce. Takže do budoucna sázíme na samostatně organizované koncerty v Praze.
|
Pokryjí vám honoráře z koncertů aspoň náklady? Přece jenom šestičlenná kapela s bicími, elektrické nástroje, náklady asi nemáte úplně mizivé.
|
Po celou dobu existence kapely to bylo tak, že jsme si pokryli náklady a občas něco zbylo. Poslední rok jsme mírně v mínusu, to je pravda, ale díky několika sponzorům a jejich darům jsme to dorovnali.
|
A mínus obrátit do plusu zvýšením honorářů, ať je na víc než jen na struny?
|
Je třeba žít v realitě. Vše je otázka nabídky a poptávky. Řekl bych, že jsme někde na vrcholku amatérských možností, co můžeme pro kapelu udělat a dál už je jen profesionální přístup, kdy je třeba obětovat hudbě mnohem víc, víc se starat, spolupracovat s jinými lidmi, k mnoha věcem přistupovat jinak než jak to děláme teď. A to většina z kapely nechce. Cestu bych viděl spíš v minimalizaci nákladů.
|
Ale dá se s amatérským přístupem dostat tam, kde bys byl spokojen?
|
Myslím, že dá. Co se týče tvorby, baví mě spolupracovat s textaři, jejichž texty mě oslovují, ale hlavně, kteří jsou ochotni spolupracovat na bázi, co se společně vytvoří, můžou volně použít oni i já. Celý proces vzniku písní, kdy si po mailu posíláme jednotlivé verze mě nesmírně baví. Co se kapely týče, musím mít pocit, že to šlape a že je to ono a cítit z kapely, že tu hudbu lidi v kapele dělat chtějí. Co se peněz týče, nesmí naše muzicírování být moc prodělečné a co se naší hudby týče, mít pocit, že je naše kapela v našem žánru respektovaná.
|
Už před rokem jsem začal sledovat, jak pomalu připravujete novou desku. V jaké fázi je to teď?
|
Cédéčko je hotové, teď se právě lisuje, 22. listopadu ho pokřtíme v Praze v KC Novodvorská na ojedinělém koncertu, kde zároveň spojíme křest s oslavou deseti let kapely. Album se bude jmenovat podle jedné z našich písniček Tmavana.
|
V době, kdy klesá prodej desek a vypalování je zcela běžné, si každý rozmyslí, zda něco vydá. Nemáte obavu, že se Tmavany moc neprodá?
|
O to se nebojím. Vše máme spočteno. Desek necháváme vylisovat přiměřené množství, cena 150 korun je lidová a věřím, že naši věrní posluchači si ji pořídí. Navíc prvních sto desek vlastnoručně podepíšeme a na křtu bude možné za dvě stovky pořídit dohromady Tmavanu i Tanečnici.
|
Amatérská skupina, byť už desetiletá, může mít problém nasbírat dostatek kvalitních písniček na třetí desku. Na první dvě jste jich vystříleli celkem třicet, jak se dařilo shromáždit další?
|
Poměrně snadno. Něco přinesl Michal z Kmotra, něco já z Načasu 3 a zbytek jsme s Michalem společně dopsali. Písničky vznikaly po dobu tří let. Na začátku jsme měli vybraných šestnáct písní a nakonec jsme je i všechny nahráli. Do budoucna bych byl rád, aby začal psát i Tomáš, má dost dobrých hudebních nápadů a já se poslední dobou cítím vyčpělý, znavený, vysátý...
|
Kde jste nahrávali? |
Basu a bicí jsme nahráli v ústeckém studiu Českého rozhlasu Sever, využili jsme volné hodiny, které jsme dostali jako cenu za zisk Porty. Zbytek jsme téměř celý dotočili ve studiu D na Bílé Hoře, některé kytarové stopy a některé harmoniky jsme nahráli doma do počítače.
|
V jaké podobě vás lidé na desce uslyší? Máte nějaké hosty?
|
Hrajeme v běžné sestavě, pouze ve třech písních jsme zvuk obohatili o perkuse, ale jinak je to Načas, jak ho lidi znají. Byli jsme v tom v kapele při přípravě desky v podstatě za jedno.
|
Co dál po třetí desce? Máte už něco nového?
|
Ve svém archivu mám asi čtyřicet písniček, ale kapela je hrát nejspíš nebude. Rádi bychom v nejbližší době s bráchou písničky nahráli doma do počítače. Netuším, jestli to někdy vydáme, možná to jenom dáme volně na internet. Cítím to jako dluh k minulosti. Co se kapely týče, tak po křtu si sedneme a vytyčíme nové cíle. V příštím roce se určitě objevíme na Zahradě a Mohelnickém dostavníku. Co se vize týče, tak další cestu bych viděl ve tvorbě nových písní, koncertování v Praze, nahrávání písniček do počítače a propagaci přes internet.
|
Honza
Hučín |
NAČAS |
(Folk a country 10/2000) |
Nedá
se nic dělat, už i do časopisu Folk Country dorazila nejmodernější technika.
Před deseti lety stačila k rozhovoru s folkovým umělcem hbitá
tužka a čistý list papíru, ještě před rokem nějaký ten HiFi diktafon,
trend konce dvacátého století je ovšem jasný: bez internetu jako bys
neexistoval. Proč potom zvedat z pohodlné židle své pohodlné hýždě?
Pro první pokus o e-mailové interview jsem zvolil pražskou folkovou
skupinu Načas, předloňského vítěze Trampské porty a jednu z nejzajímavějších
kapel naší hudební scény. Proč zrovna Načas? Ano, jsou to moderní mladí
lidé, kteří se hned tak nějaké převratné novinky nezaleknou, ale důvod
je trochu jiný a velmi prostý: Načas nemá ve svém středu žádnou hezkou
zpěvačku.Takže proč bych se s nimi měl proboha scházet osobně?
Mimochodem, pánové, to je docela dobrá otázka na úvod: proč vlastně
nemá Načas ve svém středu žádnou zpěvačku?
|
HONZA KOMÍN: Se zpěvačkami
jsou jen samé potíže a jak říká náš basák Kamil, i žádná zpěvačka v
kapele je moc. Na počátku jsme sice zpěvačku hledali, ale dle nás správná
zpěvačka musí být hezká a zároveň musí umět zpívat, a taková se tehdy
žádná nepřihlásila. Absence zpěvačky má pro nás několik výhod. Nemusíme
mít dvě šatny :-) a zbytečně na sebe nežárlíme, protože, jak to tak
bývá, určitě by s ní někdo začal chodit. Se zpěvačkou do budoucna rozhodně
nepočítáme.
|
Asi
máte pravdu, i bez hezké zpěvačky vlétl Načas před dvěma lety na folkové
nebe jako kometa. Jak jste prožívali Trampskou portu roku 1998, na kterou
jste přijeli jako outsideři do pátečního semifinále a nakonec si z Ústí
nad Labem odvezli interpretační i autorskou Portu?
|
HONZA KOMÍN: Nabízí se
frázovitá odpověď, že jsme měli obrovskou radost a to my jsme tehdy
opravdu měli. O zisku Porty jsem snil už v dobách, kdy jsem začínal
hrát na kytaru a přímé rozhlasové přenosy z Porty poslouchal s uchem
na repráku. Je příjemné, když se plní sny z dětství. Tento úspěch jsme
prožívali velkolepě, koupili jsme doutník a panáka nejlepší whisky.
Dělali jsme první rozhovor pro rozhlas a poprvé se podepsali do památníku.
S odstupem času začínám mít pocit, že ten úspěch měl přijít o něco později.
Prospělo by to nám i naší muzice. Vždyť jsme tehdy hráli ani ne půl
roku a měli za sebou pouze jediný koncert a ještě jako hosté.
|
Pomůže
vůbec kapele vítězství v soutěži na některém z prestižních festivalů?
Máte pocit, že se vám někde snadněji "klepalo na dveře" nebo že na vás
začalo chodit podstatně víc diváků? Jak vůbec vypadaly ty dva roky mezi
vítězstvím na Trampské portě 1998 a letošním návratem do Ústí? |
MICHAL PRAVEC: My jsme
si mysleli, že úspěch na Trampské portě a později i na Zahradě nám pomůže
dostat se před lidi, že bude faktorem, který bude mít rozhodující vliv
na výběr z přihlášných skupin na ten či onen festival. Zpočátku to také
tak vypadalo. Zahráli jsme si na Svojšickém slunovratu a Mohelnickém
dostavníku, což byly nádherné akce. A tím to skončilo. Pokud si některá
z mladých kapel myslí, že nějaká trofej něco změní, tak se hluboce mýlí.
Chce to mít hlavně známé v dramaturgiích festivalů, pak si někde občas
zahrají a nemusí být xnásobní držitelé čehokoliv. A věřte tomu, že jsme
nečekali se založenýma rukama. Na druhou stranu nás velmi těší, že na
naše koncerty chodí stále hodně lidí. Ty dva poslední roky byly ve znamení
hledání cesty, jak ty písničky vlastně dělat. Nikdo z nás něměl větší
hudební zkušenosti a zvláště interpretaci písniček jsme zůstávali i
přes velké úspěchy v soutěžích hodně dlužni.
|
Zdá se mi, že jste za ty dva roky skutečně pokrok udělali, především
právě v interpretaci a zdravě sebevědomém vystupování na pódiu,
přesto jste paradoxně skončili na letošní Trampské portě (i když
ne nějak výrazně) v poli poražených. Příčítáte to jinému složení
poroty, větší konkurenci kapel ve finále nebo větší "přísnosti", se
kterou se na vás už dneska pohlíží? Už máte představu, jestli půjdete
do boje o Portu i příští rok?
|
TOMÁŠ KOMÍN: Asi bude
na místě prohlásit, že letošní Trampská porta pro nás nedopadla tak
skvěle jako ta předminulá, byli jsme i trochu zklamaní, ale nakonec
bereme naše výsledné umístění jako úspěšné. Konkurence byla obrovská,
objevilo se zde několik vynikajících kapel a tak jsme úspěch v interpretační
soutěži ani příliš nečekali. V autorské soutěži jsme si naopak
poměrně hodně věřili.
|
HONZA KOMÍN: V předkole
Porty jsem letos vyslechl rozhovor o tom, že některé kapely by už na
soutěžích neměly "opruzovat" a měly by dát prostor novým. Já to docela
chápu, neb jsem kdysi cítil totéž. Ale případný úspěch na takovéto soutěži
je stále největší reklamou pro kapelu. Je pravidlem, že pokud kapela
nesoutěží a nevyhrává, nikdo o ní nepíše. Jestli budeme příští rok soutěžit
ještě nevíme. Necháme o tom hlasovat, neb jsme kapela založená na demokratických
tradicích.
|
Kapely
se většinou během letních měsíců soustředí na účast na různých festivalech
a přehlídkách. Některé jezdí jen na Zahradu a Portu, jiné častěji i
na menší nebo regionální akce. Jak se na léto chystá Načas? Nabízíte
se sami, nebo čekáte na pozvání pořadatelů?
|
HONZA KOMÍN: Každé léto
se obvykle dostaneme na dva nebo tři velké festivaly a krom toho hrajeme
ještě na pár menších. Ne jinak je tomu i letos, takže nás budou moci
posluchači slyšet ještě na Zahradě a Okolo Třeboně. Na velké festivaly
se samozřejmě nabízíme. Na malé se dá vecpat asi snadněji a občas nás
někdo i osloví. Ono je sice hezké, že mladé kapely nemají vyžadovat
cesťák a mají být rády, že si někde vůbec zahrají, ale my si z ekonomických
důvodů nemůžeme dovolit jezdit příliš často na druhý konec republiky,
proto hrajeme hlavně v okolí Prahy. V poslední době se snažíme na cestu
vydělat prodejem našeho cédéčka na té akci. Zatím to funguje. A pořadatelé
by neměli být proti tomu, aby si tam kapely samy prodávaly svá cédéčka
(samozřejmě po náležité domluvě). Vzhledem k tomu, že pronájem
sálů v Praze (například v Trojické) je dost drahý, příští
rok se stáhneme směrem ke študákům, budeme hrát na kolejních klubech
a za nižší vstupné. Takovej studentskej underground.
|
Pojďme
zpátky k vaší muzice. Jak vzniká většina vašich písniček na aranžmá
pracuje celá kapela, nebo nosí autor na zkoušku už hotovou písničku?
Například Šaolín z Magisonu nosí své písničky už s jasnou
představou a na zkouškách se všechno vlastně jenom dopiluje. Jak je
to u Načasu?
|
TOMÁŠ KOMÍN: Většina
našich písniček vzniká na předem napsaný text. To je Michalova záležitost.
Někdy se vyskytne případ, kdy i jedno slovo textu někomu z nás
jednoduše nesedí. Řešíme to společně a snažíme se najít kompromis, nebo
spíše přijatelnou hranici mezi původním a pozměněným textem. Vytvoření
hudební linky je z největší části Honzova práce. Záměrně říkám
z největší, protože občas dojde k nasměrování jeho hudebního
myšlení na úrověň v tu chvíli přijatelnější pro kohokoliv z nás.
Ať už jde o hudební postupy nebo o pocit lepšího spojení textu a melodie.
I rozepisování vokálů je jeho výhrada a aranže ostatních nástrojů, které
se mu honí hlavou průběžně s tím vším dohromady, mohou být impulzem
pro všechny členy. Teoretická hudební kostra je tedy připravená k otestování.
Na zkoušce pak tohle všechno převádíme a následně trochu upravujeme
do přijatelné hudební praxe. Píseň je na světě...
|
Napadá mě, vzhledem ke stylu vaší muziky neuvažujete o bicích? |
HONZA KOMÍN: Na cédéčku
už pár písniček s bicíma máme. V kapele jsou bicí hlasováním většiny
schváleny a v na pražských koncertech si s námi zahostují někteří bubeníci
ze spřátelených kapel. Na mimopražských koncertech zatím s bicíma určitě
hrát nebudeme. Nevím jak bychom se tam dopravili. Už tak máme problémy
nacpat se do našeho kapelního auta, a to od září začneme vozit ještě
bratrovu novou elektrickou kytaru a kombo.
|
Určitě by se ve zvuku kapely daly vystopovat různé vlivy, na jaké muzice
byli odkojeni jednotliví členové kapely, co posloucháte v současné
době a která jiná kapela v žánru folkové či trampské písničky je
vám blízká?
|
HONZA KOMÍN: Konečně
se nás na to někdo zeptal. Já mám na tuto otázku připravenou odpověď
už přes dva roky. Nuže v dobách raných jsem byl ovlivněn melodickými
písněmi Wabiho Daňka, Honzy Nedvěda a Hop tropu. Dnes poslouchám hlavně
Beatles, Beach Boys a moje již několik let nejoblíbenější skupina je
jednoznačně Mňága a Žďorp. V dětství jsem hrozně rád poslouchal Rangers.
|
TOMÁŠ KOMÍN: Beatles.
To je hudba mému srdci blízká. K tomu patří jakákoliv dobrá muzika.
Jednoduše taková, která mě okamžitě chytne za ucho. Sem z české
scény suverénně patří Mńága. A co se týká odkojení, tak mohu prohlásit
jediné: Ivan Mládek ...
|
MICHAL PRAVEC: U mně
je situace složitější. Můj hudební záběr je široký, od tvrdého anglického
rocku (Jethro Tull, Deep Purple) přes americký folk (SCNaY, S. Vega,
J. Mitchel) po český folkrock (Marsyas, Mišík, Bílá Nemoc, Fleret atd.)
a české písničkáře (Nohavica, Plíhal, Eben). S naším harmonikářem Jakubem
máme také společnou lásku blues a s bratry rock n´roll. Basák Kamil
je odkojen Heavy metalem a Kameloty.
|
Jmenujete
se Načas a na základě několika vašich rozhovorů vím, že má ten název
signalizovat když to přeženu délku "životnosti kapely". Skutečně jste
se rozhodli hrát spolu jenom "načas", nebo jste po několika nesporných
úspěších a oblibě u mnoha fanoušků svůj postoj přehodnotili a budete
spolu hrát, dokud vás nesnesou z pódia nohama napřed?
|
TOMÁŠ KOMÍN: Jasně, takhle
to bylo původně. Někteří z nás měli před sebou poslední rok studia
a vlastně nikdo pořádně nevěděl, co bude dál. Je ale pravda, že když
člověk zažije nějaký ten úspěch a cítí i určitou podporu, přestává myslet
na spoustu věcí. Příkladně jestli to bude "načas" nebo "nadlouho" :-).
A tak i my tomu dáváme volný průběh. Uvidíme...
|
HONZA KOMÍN: Název může
být zavádějící. Rusové u nás také přece byli jen dočasně :-).
|
Blížíme
se k závěru rozhovoru, kde by se asi slušelo pohovořit trochu o
budoucnosti kapely. Docela by mě zajímalo, jestli máte po těch úspěších,
které přišly nečekaně brzy, ještě nějaké sny a tajná přání, čeho byste
vlastně ještě chtěli nebo měli dosáhnout. Samozřejmě když pominu, že
vás určitě muzika baví a hrajete z velké části asi hlavně sobě
"pro radost".
|
TOMÁŠ KOMÍN: Určitě.
Bez těhlech věcí to snad ani nejde. Sny a tajná přání má každý z nás,
je otázkou, jak se k nim kdo postaví. Máme spíše cíle. Člověk by
měl mít před sebou něco takového, za čím jde, čeho se snaží dosáhnout.
Prostě snažit se změnit přání v realitu. Když to nevyjde, nevadí.
Udělali jsme co se dalo. Rozhodně chceme dělat muziku pro lidi a do
té podoby ji stavíme. Musí bavit i nás, protože jinak by to byla přetvářka
a hra na něco. A to lidi poznají.
|
HONZA KOMÍN: Mým snem
bylo vždy hrát pro davy šílejících fanynek. A teď vážně. Hudbu budeme
dál dělat pro radost a pro lidi neboť hudební kritici si naše desky
kupovat nebudou.
|
Když
už jsi to nakousl, Načas si asi nemůže moc stěžovat. Je úspěšný jak
u diváků, tak i u většiny kritiků, což nebývá zrovna obvyklé. Kritici
buď vyzdvihují jména, která jsou obyčejným lidem (mírně řečeno) lhostejná
a naopak nasazují téměř psychický teror na posluchačsky úspěšné muzikanty
(viz Honza Nedvěd). I když je mi jasné, že na prvním místě jsou vaši
fanoušci, zajímáte se i o názor odborné kritiky, přečtete si případnou
recenzi na vaše album? Myslíte si, že je odborná kritika u nás alespoň
na takové výši jako úroveň špičkových kapel?
|
HONZA KOMÍN: Do této
chvíle jsme si mysleli, že nás kritici moc rádi nemají.
|
TOMÁŠ KOMÍN: Tak si s
nima začnem tykat, ne?
|
Je
ještě něco o čem jsme nehovořili a o čem byste se chtěli zmínit ?
|
HONZA KOMÍN: Velmi nás
trápí jedna věc, a to že na plakátech mnoha akcí jsme označeni jako
Nečas. A stává se to i po výslovných upozorněních na velmi snadnou záměnu
písmen. Zodpovědně zde prohlašuji, že Nečas rovná se Načas. A úplně
poslední věc je ta, že všechny informace o naší kapele, texty písniček
s akordy, aktuality z kapelního dění, seznam koncertů i některé písničky
ve formátu MP3 najdete na našich internetových stránkách http://www.mujweb.cz/www/nacas.
Hezký den všem čtenářům FC přeje Načas.
|
Milan
Jablonský |
Načas - vrátili jsme se nohama na zem |
(Folktime 1999)
|
K rozhovoru s klukama
z Načasu jsem vybral stylové prostředí mé oblíbené internetové kavárny.
Bylo to v pondělním dopoledni, takže kolem nás byl relativní klid a
my usrkávali kávu a vyhlíželi z okna na zimní Vltavu.
|
Jak to bylo se začátkem kapely Načas? |
Honza: My jsme se dali
dohromady někdy před dvěma lety.Bylo to v době, kdy vlastně nikdo z
nás netušil, že se někdy prosadíme na hudebním poli. Potkali jsme se
na jednom pokoji na jedný koleji a Michal, náš zpěvák, měl přání nahrát
si desku jako vzpomínku na studentský léta. Poprosil tedy několik lidí,
aby mu s tím pomohli, a ono se potom zjistilo, že nám to celkem ladí.
Začali jsme tedy hrát a zkusili jsme se přihlásit do několika soutěží,
na Portu, na Zahradu a tak.
|
Který to byl rok? |
Honza: Bylo to koncem
roku 1997. Dva měsíce jsme zkoušeli a na začátku ledna 1998 jsme natočili
ve studiu Propast demokazetu se sedmi písničkami a poslali jí do konkurzu
Zahrady. Do výběrového kola jsme šli prakticky bez zkušeností s mikrofonama.
|
Hráli jste vůbec před tím nějaké koncerty? |
Honza: Já jsem hrával
dřív ještě s Dušanem Vainerem, to je dnešní Šantré, a název Načas jsme
používali už před rokem 1997, ale to jsme hráli v úplně jiným složení.
|
Rok
1998 pro vás byl hodně úspěšný. Co jste prožívali například na té Trampské
portě, kde jste získali první větší ocenění?
|
Honza: To byla pro nás
naprostá extáze. Myslím i pro Kamila, protože ten s námi tenkrát ještě
nehrál, ale byl to vlastně takový náš manažer.
|
Kamil: No já jsem stál
v zákulisí, držel jsem ty dvě Porty a bylo to krásný.
|
A tušili jste něco už před tím finále, naznačil vám někdo z poroty, že máte nějakou šanci? |
Honza: Absolutně ne.
Já měl takovej pesimistickej pocit v tom semifinále, protože se
mi zdálo, že ty kapely jsou hrozně dobrý. A potom, když jsme postoupili
s těma pěti ostatníma, tak nezbejvalo, než si sednout do hlediště a
říct si: ty jsou dobrý, tady jsou slabší texty nebo ty jsou fakt dobrý,
ale abychom měli nějaký tušení, to rozhodně ne.
|
Vy jste ale v tom Ústí nehráli v úplně klasické sestavě. Jak to bylo? |
Honza: Na Portu s námi
jel Ondra Tichý z Jarabáků, protože náš tehdejší basista si zlomil ruku
při páce v hospodě. My jsme vlastně vůbec do toho Ústí vyrazili podle
takových těch starých portovních tradic. Basu jsme nasoukali do vlaku,
dali jsme jí nahoru na ty pryčny, otevřeli jsme první víno, v Roudnici
jsme otevřeli druhý víno, Ondra byl spokojený. Říkal: proč bych si na
tý Portě nezahrál, vždycky to byl můj sen. Po Portě nás pozval na drink,
říkal, že to pro něj byla radost a že nelituje toho, že s námi jel.
|
Vítězství Trampské Porty jistě bylo dobrým úvodem pro následující léto, využili jste toho? |
Honza: Zahráli jsme
si na Svojšickým Slunovratu, to považuju za velmi krásný festival, dostali
jsme se na Zahradu a tím ta úspěšná sezóna skončila. Nikde už jsme pak
prakticky nehráli a musím říct, že sezóna 99 byla ve znamení opětného
návratu na zem.
Kamil: Já bych řekl, že radost z úspěchů opět vystřídala radost z muziky. |
A
pokoušeli jste se vloni o nějaký prestižní festival? Zkoušeli jste zužitkovat
ty dvě vyhraný Porty a Krtečka ze Zahrady?
|
Honza: My zase nejsme
tak draví, abychom se vnucovali, takže se nabízíme jen do určitý míry,
a když ten zájem není, tak to necháváme být.
|
Co to znamená "do určitý míry"? |
Honza: Napíšeme dopis,
že bychom si rádi zahráli na jejich festivalu, že nabízíme tohle a tohle.
Když mají zájem, tak fajn, když ne, tak ne. Většinou neměli. Nejčastější
odpovědi byly, že je přetlak mladých dobrých kapel, takže bohužel.
|
Říkali
jste, že jste se vrátili nohama na zem. Co bylo tou signalizací, že
to i s těmi vyhranými trofejemi nepůjde tak hladce, jak by se zdálo?
|
Honza: My jsme si
mysleli, že právě díky tý Zahradě a díky tý Portě nás budou všude hned
automaticky zvát. Ale zjistili jsme, že to pravda není. Je to prostě
tak, takže budeme zase muset začít pracovat a zkoušet to znova.
Kamil: Ono bylo na čem dělat. My jsme věděli, že ta hudba není úplně technicky dokonalá, že některý kapely hrajou líp. Zjistili jsme, že se věčně nedá vařit jen z těch dobrých textů a melodií, ale že se prostě musíme zlepšit technicky a víc se sehrát. Takže celý rok 1999 jsme zasvětili tomu, že jsme se snažili sehrát, abychom to dobrý jádro, který tam je, obalili i dobrou hudbou. |
Jak často zkouší skupina Načas? |
Honza: Zkoušíme jednou
týdně. Zkouška probíhá většinou tak, že se sejdeme na Toulcově dvoře,
někdo přinese víno, dvě hodiny zkoušíme a pak se to ještě přehrává a
tak.
|
Mluvíte spolu taky o textech nebo o muzice? |
Kamil: Mluvíme, ale
vůdčí osobností je Honza. Takže ten to vždycky přinese, přehraje nám
to a vlastně z devadesáti procent už je to vždycky připravený. Těch
deset procent záleží na každém tom nástroji.
Honza: Já se samozřejmě na tu zkoušku připravuju. Mám takovej blok a tam mám poznámky, co kde kdo by měl hrát. Já jsem sice dostal od našeho foukačkáře Kuby notový sešit, ale ten furt někde zapomínám, takže si nalinkuju třeba na lístek z vlaku notovou osnovu a pak to přinesu v kapse zaznamenaný a v podstatě hotový. Kamil: Ta hudební stránka je prostě daná Honzou a ta textová Michalem. Takhle se to prolíná a my ostatní už do toho zasahujem minimálně. Teď se do toho také začíná trochu víc zapojovat náš sólový kytarista Tomáš, ten je dobrej muzikant, takže se snažíme toho využít. |
Vůbec, kolik procent kapely je hudebně vzděláno? |
Honza: No já znám
noty, ale neznám jejich délku, takže většinou si pod ně píšu nějaký
fráze, text a tak. Tomáš je na tom podobně a myslím, že i ostatní z
kapely noty znají, ale nijak zvlášť to nevyužíváme.
Kamil: Já si myslím, že to ani není moc důležitý. Já například, protože pocházím z hudební rodiny, vím asi o hudební teorii víc než Honza, ale zase bych to asi nedokázal v praxi tak dobře použít jako on. |
Shodujete se v rámci kapely na nějakém hudebním vzoru? |
Kamil: myslím, že v tom
jsme dost různí. Michal například má rád takový ten měkčí rock a country.
Já jsem zase naopak vyrostl na Sepultuře a Honza vždycky poslouchal
Hoptropy, Mňágu a Beatles. Takže my se snažíme každej do toho tlačit
to, co máme v sobě.
|
Hlídáte si důsledně svůj styl? |
Kamil: Ne. Asi chceme,
aby se nám to líbilo, a spoléháme na to, že to, co se líbí nám, se bude
líbit i lidem. To funguje. Samozřejmě, když někdo kolem nás říká, že
ta písnička není moc dobrá, tak si pak sedneme a snažíme se s tím něco
udělat. Prostě zpětná vazba, děláme to pro lidi.
|
To plně dokazují i Vaše úspěšné večery v Trojické. Kdy jste s nima začali? |
Kamil: První byl 9. 9.
1998. Hrajeme tam každé dva měsíce a lidi si na to celkem zvykli.
|
Já vím, že v Trojické míváte tradičně vyprodáno.Tvoří převážnou
část publika kamarádi nebo i lidé vně kapely?
|
Honza: Já tam většinou
ty lidi spíš neznám, takže bych řekl, že se to prolíná. Náš pokladní
nám taky říkal, že to publikum se koncert od koncertu obměňuje, takže
není pořád stejný. A k těm kamarádům bych řekl jen to, že z kamárádství
se chodí na koncert jednou. Pokud přijde někdo třeba pětkrát, asi už
to bude i kvůli tý muzice.
|
A co koncertování v regionech? |
Kamil: Něco se rýsuje
v Liberci, protože já a Kuba odtamtud pocházíme. Tam bychom si rádi
zahráli třeba s Jarretem nebo Modrýma houpačkama v Experimentálce. No
a taky plánujeme České Budějovice.
|
Vy se teď chystáte nahrát desku. Co o tom můžete říct? |
Honza: Křest bude 29.
března v klubu Mlejn v Praze a budeme to nahrávat počátkem února v Českým
rozhlase v Ústí nad Labem. Byli bychom rádi, aby na té desce byl znát
ten drive, se kterým hráváme koncerty, takže to uděláme trochu jinak,
než se teď běžně desky nahrávají.
|
To znamená live stylem jako to dělali třeba Beatles? |
Honza: Přesně tak. Beatles
nahráli první desku za třináct hodin, tak my bysme jí měli nahrát tak
za tři dny.
|
Připravujete se nějak zvlášť na to natáčení? |
Honza: Usadili jsme vokály,
snažili jsme se, aby tam nebyla žádná disharmonie a tak.
|
Jak se nám představí Načas v následujícím roce? |
Kamil: Asi se zúčastníme
nějakých soutěží, chceme se vrátit na některý festivaly, kde jsme hráli
vloni. Teď se hlavně chceme soustředit na tu desku. Ta by pro nás měla
být takovým vypořádáním se starým soundem kapely a rádi bychom šli zase
někam dál.
|
Takže změna stylu? |
Honza: Budeme obměňovat
nástrojový park, brácha si koupí elektrickou kytaru a s tím se snad
ta hudba posune někam jinam.
|
Objeví se ve vaší kapele bicí? |
Honza: Zatím asi alternativně,
ale objeví. Pak se uvidí.
|
Tak vám přeju hodně úspěchů. |
Šaolin
|
Odpovědi do Folkfóra |
(Folktime 2000 - 2002)
|
Myslíte
si, že je hranice "folkové hudby" limitována i nástrojovým obsazením?
Patří do folku třeba elektrické bicí či používání samplerů-compůterů
a pod.?
|
Škatulkování v poslední
době není v módě, ale mně škatulkování nevadí. Hranice mezi styly se
hodně stírají, nicméně bych si dovolil zmínit pár znaků, díky kterým
si zařadím kapelu jako folkovou:
a) Kapely se objevují na "folkových" festivalech, lépe řečeno na festivalech, které ve svém názvu mají kořen slova *folk*, či jsou zařazeny v kalendáři FC nebo Folktimu. b) Objevují se na stránkách FC, FT nebo IF c) Kapela se stará o to, aby bylo při produkci rozumět jejich textům d) Texty folkových kapel zpravidla vůbec nejsem schopen pochopit e) Kapela má co se týče nástrojového vybavení alespoň jeden akustický nástroj, je-li to akustická kytara, je to úplně nejlepší f) V anketách časopisu Bravo, v hitparádě Eso se folkové kapely pravidelně neumístují. Přičemž do folku v širším slova smyslu řadím i trampskou hudbu, či bluegrass. |
Dokázali
byste (třeba i pro kontakt s pořadatelem, který vás nezná a ptá se,
co má napsat na plakáty) pojmenovat či charakterizovat hudební styl,
který hrajete?
|
Myslím, že ano. Folk
pop, folk rock, folk and roll to všechno dohromady.
|
|